Forum TOR
Już teraz zapraszamy na nasze forum w sieci TOR.dopal67vkvim2qxc52cgp3zlmgzz5zac6ikpz536ehu7b2jed33ppryd.onion
Kopiuj adres
Alkohol w saszetkach ma trafić na półki? Specjaliści ostrzegają
15.08.2024, 20:50
Luka w prawie może sprawić, że niebawem na polskim rynku pojawi się… wódka w saszetkach. Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom w lipcu otrzymało wniosek o zezwolenie na sprzedaż takiego produktu. W dodatku może on trafić do oferty internetowej. Eksperci biją na alarm, że ułatwi to dostęp do alkoholu osobom niepełnoletnim.
- W lipcu br. do KCPU wpłynął wniosek o zezwolenie na „prowadzenie składu podatkowego w zakresie napojów alkoholowych w opakowaniach typu pouch”
- Zastosowanie barwnych opakowań, które dotychczas kojarzono głównie z przekąskami owocowymi, z punktu widzenia profilaktyki jest bardzo groźne
- KCPU nie dysponuje środkami prawnymi, które skutecznie zapobiegałyby pojawiającym się w przestrzeni publicznej zjawiskom, takim jak to nowatorskie rozwiązanie producentów napojów alkoholowych
- Pełna oferta mocnych alkoholi dostępnych w saszetkach najprawdopodobniej będzie dostępna do kupienia również w internecie
- W ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi brak jest wyraźnego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży alkoholu za pośrednictwem internetu
- Każde uatrakcyjnienie oferowanej formy alkoholu, zwłaszcza w produktach kierowanych do młodszych konsumentów, jest wątpliwe etycznie
- Średni wiek inicjacji alkoholowej wynosi obecnie 13 lat, zaś średni wiek, w którym młodzież upija się po raz pierwszy to 14 lat
Kolorowe opakowania z palmami i plażą na etykiecie łatwo pomylić z popularnymi musami owocowymi. I choć na saszetce znajduje się ostrzeżenie o 40-procentowej zawartości, łatwo je przeoczyć.
Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom (KCPU) przyznaje, że w lipcu br. do instytucji wpłynął wniosek o zezwolenie na „prowadzenie składu podatkowego w zakresie napojów alkoholowych w opakowaniach typu pouch”. Producent zwrócił się do KCPU z prośbą o zajęcie stanowiska, czy sprzedaż tego typu nie będzie naruszała przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Okazuje się, że w polskim prawie istnieje luka. W udzielonej przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom odpowiedzi czytamy, że „sprzedaż napojów alkoholowych w opakowaniach typu pouch zdaje się nie naruszać przepisów ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (…), bowiem nie wynikają z niej żadne ograniczenia odnośnie formy, wielkości czy kształtu opakowania”.
Centrum zastrzega, że „warto zwrócić uwagę na inne przepisy krajowe oraz przepisy unijne dotyczące znakowania i etykietowania środków spożywczych, jednakże interpretacja ww. aktów prawnych leży poza kompetencją KCPU”. Przedstawiciele urzędu nie kryją przy tym obaw.
Jak opowiada zastępca dyrektora KCPU dr. n med. Bogusława Bukowska, zgłoszenie było pierwszy sygnałem zwracającym uwagę na pojawienie się w sprzedaży napojów alkoholowych w opakowaniach nowego typu. Kolejne doniesienia dotyczące wódki w saszetkach zaczęły trafiać do urzędu za pośrednictwem dziennikarzy. Zdaniem specjalistki zastosowanie barwnych opakowań, które dotychczas kojarzono głównie z przekąskami owocowymi, z punktu widzenia profilaktyki jest bardzo groźne.
– Takie kolorowe opakowania sugerują, że zawarta w środku substancja jest bezpieczna, dodatkowo mogą przyciągać uwagę dzieci i młodzieży i zwiększać ryzyko sięgania po ten produkt – czytamy w odpowiedzi KCPU przesłanej Serwisowi Zdrowie PAP. – Jest to kolejna próba branży alkoholowej w kierunku poszerzenia grona konsumentów alkoholu, choć spożycie alkoholu w Polsce od kilku lat jest na poziomie wyższym niż 9 l w przeliczeniu na każdego mieszkańca. Niestety KCPU nie dysponuje środkami prawnymi, które skutecznie zapobiegałyby pojawiającym się w przestrzeni publicznej zjawiskom, takim jak to nowatorskie rozwiązanie producentów napojów alkoholowych w obszarze opakowań alkoholu”.
Sprawa ma również inny wymiar. Jak dowiedział się serwis Prawo.pl, pełna oferta mocnych alkoholi dostępnych w saszetkach najprawdopodobniej będzie dostępna do kupienia również w internecie. Producent uruchomił odpowiednią witrynę internetową, ale nie można jeszcze składać na niej zamówień.
– Sprzedaż wyrobów alkoholowych za pośrednictwem internetu stwarza ryzyko przekazania produktu w niepowołane, bo nieletnie ręce, gdzie koszty jego użycia mogą być największe – uważa dr hab. n. med. Andrzej Silczuk, ekspert zdrowia publicznego w dziedzinie uzależnień.
Do tej kwestii odniosło się również Ministerstwo Zdrowia.
– Ograniczanie dostępności fizycznej napojów alkoholowych stanowi jedno z trzech najskuteczniejszych narzędzi mających na celu profilaktykę i rozwiązywanie problemów związanych z używaniem alkoholu. Umożliwienie sprzedaży napojów alkoholowych przez internet stanowiłoby zwiększenie dostępności i rozszerzenie kanałów sprzedaży napojów alkoholowych, co z punktu widzenia zdrowia publicznego oceniamy zdecydowanie negatywnie – napisał resort w odpowiedzi na pytanie Serwisu Zdrowie PAP.
źródło: mp.pl / https://www.mp.pl/pacjent/psychiatria/ak...zagrozenie